höst

Hösten är nu officiellt kommen i Sverige och Lidköping. Färgerna förändras långsamt, men plötsligt kommer träden inte ha några färger längre. Höstens kalla vindar ändrar riktning och formar de torra löven till en spiral som själen villigt dras med i. Man dras med i höstens melodi och det är mörkt redan klockan fem! Nej, det går inte skapa vackra meningar om hösten, för den är inte vacker. Den spelar ett lömskt spel med oss människor.

 

Media vill gärna tjäna pengar på hösten. Det skrivs artiklar om hur man ska lyckas vara glad hela hösten, lyckas i skolan, lyckas på jobbet. Det skrivs artiklar om hur hösten erbjuder en massa nya, spännande projekt man bara måste se fram emot. Man kan läsa tips om hur du finner den stora kärleken i höst, ja det sägs till och med att hösten är den stora kärleksårstiden. Men det skrivs också, precis lika mycket om höst-deppigheten och höst-ångesten som är helt normal och som drabbar alla men det kan man enkelt lösa med tidningarnas enkla tips! ”Skriv ner tre händelser som gjort dig glad under dagen”. Hösten sägs också innebära en massa mys med te och filtar och en bra film, det får man absolut inte glömma!

 

Jag håller med denna bilden, till en viss del. Självklart har man sina förväntningar på hösten, man vill vara glad och lyckas i skolan och på jobbet. Man har projekt som man givetvis vill se fram emot. Och visst, man har inget emot att träffa den stora kärleken på hösten. Man vill vara pigg och vital på hösten, inte drabbas av någon höst-ångest och ja, man planerar mys med te och filtar.

 

Men egentligen, hur mysigt är det med höst?

 

Jag ska nu vara bitter och ärlig och tala om för er vad hösten innebär för mig. Jag skulle vilja säga; höstmys i alla ära, men vem i ärlighetens namn lyckas med det? För mig slutar det oftast med att filten sticks och att teet har blivit för kallt, höst-deppigheten tar då över och man läser tidningarnas tips man aldrig får nog av. Jag skriver ner tre saker som gjort mig glad under dagen men när jag sedan kollar på det står det visst bara: ”det regnade idag”. Detta eviga regn är inte mysigt någonstans. Hösten är ingen privilegierad poetisk årstid. Jag tycker att vi säger det en gång för alla. Hösten är ett helvete.

 

Sanningen svider och nej, jag inser att jag inte kan avsluta inlägget så. Det finns faktiskt många, väldigt bra saker med hösten, också. Jag fyller år. Man kan plocka svamp. När väl solen skiner kan färgerna vara oerhört vackra och det är ju väldigt kul med höstmode. Vi svenskar borde kanske uppskatta våra årstider mer helt enkelt. Tänk, vilken variation vi har, perfekt fördelad i fyra delar och ja, faktiskt, efter lite eftertanke behövs hösten, den vackra men ack så bittra hösten.

Vi står tysta framför skälet, där sommaren tar slut

Som tonårsbarn på hemväg efter gårdagens debut

Nu skulle inget bli som förr, vi var i en annan division

Vi kunde höra höstens mörka vatten brusa under bron

Lars Winnerbäck lyckas dock skapa fina ord med hösten i låten Elegi.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0